Alla inlägg under december 2009

Av carin johansson - 22 december 2009 06:20

Matilda var ju i kyrkan i torsdags och läste julevangeliet på avslutningen. Kameran blev ju såklart liggande hemma.... MEN igår fick jag ett mail med tillhörande kort...


  


Tack Åsa! Tur att man har grannar!


Så här dagarna före jul så är ju förväntningarna höga. Jag minns en julafton då jag själv skulle fylla fyra år. Vi skulle fira hemma hos farmor och farfar. Då dom var bönder så skulle alla djuren skötas först innan det var tal om någon tomte. Så julaftonen kändes stundtals väldigt lång..... Medans farfar och några av mina farbröder är och ser till tjurarna, slänger en tjur till med huvudet, träffar farfar rätt i skinkan och hela hornet tränger rakt upp i muskeln. Jag minns kalabaliken som uppstod när dom kommer insläpandes med farfar genom dörren. Det blev ju givetvis vidare transport till sjukhuset...


Men även den här julaftonen så dyker tomten upp. Men han undrar ju givetvis vart Thure är. Man berättar vad som har hänt och övergår sedan till julklappsutdelning.


Morgonen efter så sitter jag i ottan med farmor i köket. -Farmor, var det inte en väldigt konstig tomte som var här i går? säger jag. -Tycker du det?frågar farmor.

-Ja, när ni berättade vad som hade hänt med farfar, så sa tomten ÅH FAN, det får väl inte en tomte säga......


Mmmm, alla tomtar, tänk på vad ni säger! Små grytor har STORA öron!


Ha en underbar dag!


Av carin johansson - 21 december 2009 06:15

Jag har fått en utmärkelse, som jag är jättglad och stolt över. Tack snälla rara Camilla, som har den mysiga bloggen http://lantlivpaholm.blogspot.com/.



Tack gulliga Camilla - Det här höjer verkligen julstämningen! Jag väljer att suga på karamellen någon dag innan jag skickar den vidare. :)


Vi hade en sååå mysig smygstart av julfirandet! God mat och härlig, förväntansfull stämning! Alltid lika roligt när vi kommer samman, allihop!


Barnen hade det lite jobbigt med alla packet, så dom fick lov att öpnna ETT paket... Allt för fridens skull... Matilda blev lycklig ägare till ett par nya vantar, så fina, Laila! Och Fille till ett par supergoa innetofflor. Passar perfekt när termometern visar -12 grader!


För övrigt har helgen ägnats åt sådant som jag tror det flesta har ägnat helgen åt. Julstäd! Men det känns nu som att ja, det blir nog jul i år igen! Nu återstår några dagar på jobbet och sedan skall vi njuta!


Ha en bra måndag!

Av carin johansson - 19 december 2009 08:26

I dag kör vi i gång årets julfirande. Då min "norske" bror med familj är hemma över helgen, så mjukstartar årets julfirande med julbord hemma hos mamma och pappa i kväll. Och så blir det till att byta lite paket. :) Skall bli sååå mysigt! Längtar efter att få ge din lille gutten en klem!


Bild lånad från Sia


I dag när jag kom ner i köket hade vi underbara 21 grader!!! Mmmmm, detta trots att vi har - 15 grader utomhus! Underbart att ha en fungernade panna igen!


Mårten, Matilda och Selma har gett sig av till skogen för att hämta hem årets julgran. Jag har skickat med Matilda, så det säkert blir julgran och inte bara jakt... ;) Förresten, tror inte han vågar komma hem till mig en gång till utan julgran.... He he he.....


Ha en underbar helg!

Av carin johansson - 18 december 2009 06:21

I dag skall så rör mockaren komma för att installera vår nya panna! Yes! Jag längtar.... När jag kom ner i köket nu på morgonen så hade vi den underbara temperaturen av 16,5 grader.... Det skall bli så skönt att få börja elda igen och få "normal" temperatur inomhus! Allt medans julstämningen sakta läger sig... :))






















































I går kväll var vi så i kyrkan för julavslutning. Vår lilla ängel skulle läsa julevangeliet, så på bänken i kyrkan satt en mycket nervös mor.... Hon fixade det med glans! Så söta dom är, dom små änglarna! Hade ju tänkt visat ett foto, men kameran blev kvar hemma, så det blev inget foto.... 


Husse njuter oxå i fulla drag, för  hans "jullov" har oxå börjat! Så i går tog han lilla Selma till skogen på promenad och där var det en liten fröken som traskade ut på inte fullt så hållbar is... Ett, tu, tre, så satt hon i bäcken med PANIK i blicken! Husse!!! Rädda mig!!! Så husse fick väl fiska upp sin lilla älskling ur hennes lilla vinterbad... Man lär så länge man lever!


Ha en bra dag!





Av carin johansson - 17 december 2009 06:25

Så är det då en vecka kvar till jul. MYCKET kvar att göra, men jag brukar få till det till slut ändå... :)


I går kväll tog jag ett tag med strycktvätten.... På något konstigt sätt förvandlas jag till Alfons Åberg varje gång jag går förbi berget och "skall bara" innan jag skall ägna mig åt stryktvätten... Men i går kväll tog jag ett stadigt tag i örat på mig själv och släpade mig ut i tvättstugan och släppte inte taget förrän ALLT var struket! :)


julgran.jpg (45054 byte)


I kväll skall vi gå till kyrkan och titta på skolavslutningen. Och där kommer att sitta en jättestolt mamma och pappa, för deras lilla ängel skall läsa julevangeliet!


Ha en underbar dag!

Av carin johansson - 16 december 2009 06:21

Äntligen så kom det då lite snö... I Finabo är vi många som gillar snö! Hästarna blir sååå lyckliga när hagen är täckt, det första dom gör är att fullkomligt välltra sig, så att snön rycker! Selma tycker det är fantastiskt spännande, då det är första gången hon upplever snö! Det luktar så gott överallt, och lätt att spåra, och så är den snön så god att slicka på!


Finabo  


Jag för egen del, föredrar snö framför regn. Allt (djuren) blir så mycket renare då, när det är fruset ute. Och så lyser det upp vintermörkret lite... Och så gillar vi ju att åka skidor! Detta har vi nästan förträngt, men det är snart bara två veckor kvar tills vi skall ha en vecka semester i fjällen med underbar skidåkning och avkoppling!


Ha en bra dag!

Av carin johansson - 15 december 2009 06:29

Då jag tillhör kategorin som älskar att få julkort, så innebär det att man får skriva ganska många julkort... I går kväll var det så dags för årets omgång.


  


På något konstigt sätt så sitter jag ALLITD den sista kvällen och skriver och skriver... Och varje år så tänker jag flera månader innan att i år, DÅ minnsan skall jag vara ute i tid! Men icke! Materialet till årets upplaga köpte jag nog in mitt på semestern, så där har jag åtminstone skärpt mig, men själva produktionen...


Ja, ja men igår kväll var det sista skriket. Så då satte jag mig med min lilla hög och med en glögg vid sidan om för att den rätta julkänslan skulle infinna sig.


Så nu är det bara att vänta några dagar innan jag får springa till brevlådan och hämta årets skörd med julkort!  :)


Det har kommit vit, underbar snö.... Hoppas, hoppas att den får ligga ända till jul....

Ha en underbar dag!

Av carin johansson - 14 december 2009 06:01

Yes! Panna är på plats! Gårdagens stora äventyr gick över förväntan. Ja, nu skall jag väl inte direkt påstå att det är en baggis att baxa in en vedpanna på 300 kg genom huset, ner för en källartrappa med 90 graders böj för vidare transport in i pannrummet.... MEN det gick enligt plan och från makens axlar trillade ett stort tungt ok.... Han har verkligen gruvat sig för den här stunden, men nu är det gjort! Så nu är det bara vår käre rörmockare som saknas, innan vi kan sätta fyr i pannan för första gången!


Jag själv ägnade dagen åt allt från skogspromenad med Selma, till att damma barnens rum och även bona golv i kök och hall! Så skinande rent och snyggt det är nu!


När jag och Selma kom gåendes ner genom vår skog så fick jag se några märkliga spår.... Små, söta runda.... Och många var det oxå.... Efter ytterliggare 50 meter hittade jag en hög med skit och ja, det var vad jag trodde... Grannens föl hade haft långtråkigt i hagen, så dom hade ordnat med lite äventyr... Rymt och sprungit upp i skogen!!!! :) Vilka små rackare....


När det var dags för damninga utav sonens rum, så hade han oturen att komma hem lagom till mamma skulle sätta i gång... Efter som jag är en kvinna som tror på jämlikhet så utrustade jag även honom med en dammtrasa.... Trots idoga försök att övertala sin mor om hur värdelös han är på att städa, så slapp han inte undan... 

 -Mamma, du vet jag är helt värdelös på att damma! Så när jag flyttar hemmifrån, så får nog du komma och damma hos mig...  Det kan han ju drömma om....


Ha en bra dag!

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23
24
25
26 27
28 29 30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

mail


Ovido - Quiz & Flashcards