Alla inlägg under december 2010

Av carin johansson - 16 december 2010 06:28

.... 140 knyck just nu, men så är det väl för det flesta så här års??? ;-) Dagarna är helt intecknade och likaså kvällarna... Puhh.... Men i går kom så golvet på plats och jag blev supernöjd!!! Nu är det bara golvlister oxå.... Sen så.... :D


  

Glömde ju visa er min lilla julemus i färdigt skick.... ;-)


  

Här sitter hon nu och väntar på JUL.....


  

Fast jag behöver några dagar till på mig känner jag innan julen får komma.... Det skall städas, sista paketen skall handlas, lagas mat, pyntas färdigt.... Ja, ni hör själva.... Tur att det är en vecka till jul! :D


Sköt om er och KÖR FÖRSIKTIGT ni som skall ut i trafiken!

Av carin johansson - 14 december 2010 06:26

I går var det då bara 11 nätter före jul.... Lucia.... Jag tror att vi alla ser fram mot Lucia-firande och i synnerhet när man har fina små Lucia-tåg att titta på. Vi var och tittade på Matilda och hennes vänner och hade en jättemysig stund...


  

Finabo i vinterskrud....


  

Snön ligger vit på taken....


  

Det är så otroligt vackert ute med all snö.....


  

Behöver inte säga att jag gillar riktigt vinter va???


I dag får ni hålla tillgodo med vinterbilder från Finabo....


Önskar er alla en härlig dag!

Av carin johansson - 13 december 2010 06:18

När man riktigt skall maxa julkänslan rekommenderar jag att ni tar er en tur till Brygghuset i Rydal. I helgen tog mamma och jag oss en sväng... Alltid hittar man något som får följa med hem. Helt ljuvligt ställe med underbar julkänsla! :D

   

Det fina lilla Brygghuset....

 

    

Underbara saker med rätta julkänslan....

 

  

 

  

Riktigt juligt porslin....

  

Söta hyacinter i ljuvlig liten kruka...

  

Härlig julkorg!

 

Bilderna är publicerade med Brygghusets tillåtelse....

 

Önskar er alla en strålande Lucia!

 

Av carin johansson - 12 december 2010 20:40

I kväll har vi varit och kollat på MaRKs Luciashow, en fantastiskt rolig, härlig show, men ack så kall..... När termometern visar -15 grader är ett ridhus ingen härlig plats att sitta i ett par timmar MEN man gör det så gärna bara för att få se vad våra härliga ungar har hittat på... Många goa skratt blev det och så var det ju som avslutning ett traditionellt luciatåg.... Och inte vilken lucia som helst utan VÅRAN lilla gullunge hade turen att bli lucia! Så mamma och pappa satt på första parkett så klart, hur kallt det nu än var....


  


Ursäkta ett extremt dålig bild, men ridhuset var nedsläckt så förutsättningarna var inte de bästa....


  


Som minne till Lucian hade Viktorins i Kinna mycket generöst skänkt ett smycke... Mycket uppskattat kan jag meddela! :D


  


Gissa om det var en liten stolt Lucia som åkte hem med sitt fina halsband på sig??? Stort tack till alla tjejerna i MaRKus som hade lagt ner ett toppenjobb och bjöd oss på en fantastiskt rolig show!


Önskar er alla en härlig Lucia i morgon!


Av carin johansson - 9 december 2010 21:14

Så här i juletider är ett vanligt inslag på julbordet skinka och det får mig osökt att tänka på min barndom.... Jag hade turen att ha både en farmor och farfar och DESSUTOM en mormor och morfar som var bönder, så mycket av min barndom har tillbringats i ladugårdar... :)) Jag fullkomligt älskade att gå där ute bland djuren och hjälpa till, som jag själv uttryckte det... Det råder nog delade meningar om hur mycket "hjälp" det var förstås, men jag fick alltid vara med och jag älskade det!



Av någon anledning så fattade jag och min kusin väldigt stort tycke för grisar... Jag vet inte riktigt vad det var som tilltalade oss så mycket, men grisarna dom gillade vi! Och allra bäst var det ju förstås när det var dax för suggorna att få smågrisar.... Vi kunde sitta på varsin pall i stian natten igenom om det så krävdes, bara för att vara med och "ta hand" om dom nyfödda smågrisarna. Åååå vad vi älskade dom stunderna! Fast vi visste ju att grisarna "åkte" efter ett tag... Men men... Så var livet på landet...





Men så vid ett tillfälle var det en liten kulting som var alldeles för liten... Hon hade väl inte lyckats att kämpa sig fram till någon spene... Så när det var dax för "grisabilen" var hon alldeles för liten för att få åka med och det var nära att hennes öde därmed var förseglat. Men jag och min kusin bönade och bad, tjöt gjorde vi säkert oxå, för den lilla grisen... Att hon skulle få leva och att vi skulle få ta hand om henne.... Farfar lät oss behålla grisen och därefter blev det ju inte direkt mindre besök i ladugården! Vi bodde i stort sett hos grisen. Hon blev tillgiven som en hund! Och växte.... Och blev en sugga som fick mååååånga kultingar. Och hon var alltid så försiktig och låg aldrig ihjäl en endaste kulting, vilket annars är ganska vanligt hos suggor. Jag tror nog faktiskt att hon var en av de bästa suggorna farmor och farfar hade genom åren och detta tack vare att vi lyckades be för den lilla grisen....



Så tack vare "knoen" så blir jag än i dag alldeles varm i hjärtat när jag tänker på en liten gris.... Och ja, jag äter julskinka! :D

Av carin johansson - 8 december 2010 06:23

I måndags fick Selma bara en liiiiten runda i skogen och sedan ägnade husse resten av da´n åt att tapetsera.... Jag blev sååå nöjd!


  

Hallen före renovering...... Inkl hatthylla....


  

Här börjar vi ladda upp....


  


Målning pågår.....


  


Dörren har bytt färg......


  


Tapeten på plats! Jippi!!!


  


Rutigt blev valet till hallen..... Till makens stora förtret.... Den var visst INTE lätt att sätta.......


I går kväll fortsatte vi på nästa roliga projekt.... Att byta färg på hatt- och skohyllan.... Har kolla runt och inte hittat något som riktigt fallit mig i smaken, så då blev det till att måla det vi hade, eftersom jag gillar modellen på möblerna som vi redan har.... Den rymmer många skor! Så i Finabo är rådande julpyssel för tillfället att måla hatthylla! :D


Ha en strålande dag!!!


Av carin johansson - 7 december 2010 06:17

I söndags kväll kom sonen på att han skulle ha fika med sig till skolan på måndag morgon.... Och det var ekande tomt i skåpen i Finabo.... Så mamman fick vackert ställa sig och baka en omgång lussekatter. Men vad gör man inte för sina änglar??? :D Och dessutom luktar det ju såååå gott med nybakat.... Mmmm....



Och det blev ju lite till oss andra oxå..... Han kunde ju inte äta alla själv! ;-)


  


Och i går fick Selma bara en "liten" runda i skogen så NUUU sitter tapeten uppe! Jippi!!!! Bilder kommer.......


Ha en bra dag, mina vänner!

  

Av carin johansson - 5 december 2010 09:48

Sitter i ett vääääldigt lungt Finabo, då jag har huset för mig själv.... Barnen befinner sig hos mormor och morfar då föräldrarna var på julbord i går kväll... Mätt än, tycker jag... ;-)


Tanken var att jag och maken skulle  tapetsera nu på förmiddagen men det tyckte INTE Selma.... Selma har en bestämd åsikt om vad förmiddagarna skall ägnas åt.... Tror rent av att hon har blivit lite lätt bortskämd.... Och Husse är ju inte svår att övertala till att följa med ut på en jaktrunda. :D


Härom veckan hade min söta rara vän Lotta med bloggen Min plats i solen en utlottning.... Jag vann inte, MEN Lotta som är en helt underbart generös person ordnade med tröstpris.... Och se vad jag fick som tröstpris! Tror att både jag och fåglarna är lika glada!!! Tack söta rara Lotta!!!


  


  


  


Önskar er alla en strålande 2:a advent!!!

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

mail


Ovido - Quiz & Flashcards