Alla inlägg under maj 2011

Av carin johansson - 20 maj 2011 06:20

... solig morgon i paradiset... Jaaa, så kändes det faktiskt när jag traskade ut i morses.... :D Om ni inte har märkt det innan, så är mitt humör direkt kopplat till solen! ;-) Blå himmel och sol är det samma som Carin på ett strålande humör! För inte kan man hänga läpp när solen skiner??? Och det dessutom är veckans bästa dag, FREDAG!!!


 

Genom dimman börjar soljuset sakta hitta fram till Finabo....


 

Ljuvligt ljuvligt.....


 

En som oxå hade hittat ut i den arla morgonstunden..........


 

Och ser ni? Äppelträden blommar fortfarande! Men nu är det slutklämmen.... I bakgrunden ser ni en liten tjock shettis som intar sin frukost!


 

Vår veranda, omgärdad av äppleblommor......


Önskar er alla en fantastisk helg!

Av carin johansson - 19 maj 2011 06:25

... är inte så lätt att hitta på alla gånger, och i SYNNERHET inte när man skall hålla sig till GI:metoden och försöka utesluta så mycket kolhydrater som möjligt.... Men jag tar nätet till hjälp, när inspirationen tryter. Inspirtationskällorna som ständigt återkommer i köket i Finabo är framför allt arla.se men även recept.nu.



Nu började maken på en ny arbetsplats i måndags och då visade det sig att där hade dom ordnat det så bra för sig, så matburkarna är ett minne blott! :D


Jo jajjamän.... Husmanskost levererad för en billig peng, alla dagar.... Nyfiken som man är, så förhörd jag ju mig givetvis i går vad "dagens" leverans var....

-Pepparbiff och klyftpotatis..... ( Vadå husmanskost!!!!)


Undrar om jag oxå kan få en låda levererad???? ;-)


Ha en bra dag!

Av carin johansson - 17 maj 2011 11:24

Så här års är det bland det godaste man kan bli serverad, tycker jag.... Älskar rabarber i alla former, men en favorit har blivit den här:


Rabarberbakelse


Receptet hittar ni här... Helt ljuvliga och dessutom superenkla att göra! :D I mitten av bakelsen ligger det en klick Kesella vanilj.... Tycker verkligen denna produkt är super!


Så gissa om det var en som anmälde sig när jag härom dagen såg att Smartson söker testpiloter för Arlas nya produkter Kesella Rabarber och Kesella Hallon! :D Är ni oxå intresserade av att testa produkten så gör ni det HÄR...  Skynda in och anmäl! :D



Av carin johansson - 17 maj 2011 06:25

Gratulerar med dagen, våra norska vänner! Hoppas VERKLIGEN att ni får bättre väder än vad vi har här just nu...... Till 17:e maj skall det ju vara strålande SOL!


Ja ja, vi får tro att humöret är i topp även om inte vädret är det bästa....


 

I går kväll var det dax för föräldraråd på skolan. Vilken otrolig förmån det är att som förälder,  få sitta ner med rektorer och pedagoger och verkligen kunna ge sin syn som förälder på skolan, då vi har mycket högt i tak i forumet. Att inte fler föräldrar tar chansen?


Ha en bra dag! Kraaaaam

Av carin johansson - 16 maj 2011 06:22

.... fantastiskt bra i går morse! Strax före sju, badade trädgården i solljus från en klarblå himmel. Att dalgången ner mot ån, låg inbäddad i dimma, hjälpte dessutom upp den sagolikt vackra morgonstunden. Och våra äppelträd stod i sin fulla prakt, i det tidiga morgonljuset......


 

 

Men verkligheten kom i kapp oss.... Förmiddagen var för min räkning ämnade åt hopptävling i paddocken. Får väl ändå säga att vi hade vädergudarna något så när på vår sida.... Endast några få stänk, som inte är så värst mycket att orda om....


Matilda gjorde en riktig hjälteinsats.... På lördagkväll ringde telefonen kvart i sex på kvällen.... Det var grabbarna i åk 5 som hade panik i lägret.... Klassfotboll på söndagmorgon och tjejen som var tänkt att spela med dom, hade blivit sjuk.... Ingen annan tjej i åk 5 kunde ställa upp, så nu gällde det att ragga fram en yngre tjej, om det skulle bli någon match över huvudtaget.... Så kl 07.50 blev Matilda ( en liten 4:e klassare) upplockad och åkte glatt med, med lånade fotbollsskor, och fick spela varenda match, varenda minut, då det måste finnas minst EN tjej på planen hela tiden.... Strongt jobbat tjejen!


 

På eftermiddagen var det sedan dags för seriematch för grabbarna... Kinna spelade fint som vanligt och vann ytterliggare en match. Men jag kan säga som så, jag har sällan längtat SÅÅÅÅ MYCKET till Cypern som jag gjorde i går eftermiddag! 8 grader och regn........ Tur att grabbarnas fina spel lyste upp planen!


Ha en bra start på veckan!

Av carin johansson - 13 maj 2011 06:28

... är vi framme vid igen! Vips, så är man där, utan att man själv riktigt hajjar hur det går till.... I går kväll hade vi balansövningar på ridlektionen... Nyttigt för lite mognare kvinnor.... He he... I mina unga dagar fanns det inte många spärrar, MEN möjligtvis har jag blivit lite klokare med åren.... Och därmed fegare! :D


Hur som vi skulle longera varandra, ståendes i lätt sits, med armarna rätt ut, för att hitta balansen och följa med först i trav och sedan galopp... Till en början ganska hissnande känsla, men efter hand en ganska härlig känsla av nästa lite svävande karaktär....


 

Helgen skall jag ägna åt att njuuuuta av alla mina äppleträd.... Dom är som allra vackrast nu!!! Helt sagolikt vackra! Så likt tjuren Ferdinand skall jag sitta där och lukta på blommorna..... :D


Men i kväll skall vi fira världens bästa svärmor! Stort GRATTIS till Kristina!


Ha en toppenfredag!

Av carin johansson - 11 maj 2011 06:30

... att hota.... För MINST fem år sedan, planterades det ett japanskt körsbärsträd i vår trädgård, med en förhoppning om att vi skulle få njuta av dessa underbara rosa blommor. Jag tycker dom är sagolikt vackra om våren... Varje vår har jag sedan med stor iver väntat på "mina" rosa blommor... Förgäves.... Inte en enda blomma... Men i vintras sa jag till mig själv, att blir det inga blommor i vår, då får maken "ta hand" om det.... Jag är gift med en man som har en ganska radikal syn på det här med trädgårdskötsel... Allt har en tendens att "stå i vägen" och problemen löser man med motorsåg.... Så när våra trädgårddiskussioner sätter i gång, känner jag ofta en känsla av att jag förvandlas till värsta miljöaktivisten och trädkramaren som motpol till hans framfart med sågen.... :D


MEN i vår hände det.... Om än något sent.... Typ en månad efter alla andra japanska körsbärsträd.....


 

Till saken hör att ett av det kära rådjuren har bestämt att det här trädet är en perfekt plats att fejja hornen på, och det har väl kanske inte bidragit till blommningen....


 


Ljuvliga rosa blommor....


 


 


Hur som, ibland hjälper det att hota lite......


Ha en bra dag!

Av carin johansson - 9 maj 2011 06:13

.... tiden i vår trädgård......  


........ börjar nu......


 


Ha en härlig måndag!!!!

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

mail


Skapa flashcards