Alla inlägg den 2 juni 2011

Av carin johansson - 2 juni 2011 11:38

... var något jag ägnade mig åt för en si så där 14 år sedan.... Otroligt roligt pyssel med en oändligt massa mönster och kombinationer som resultat. Intresset kom i och med den växande magen.... Inför prinsens ankomst, så ville jag ju självklart har något RIKTIGT fint att bädda ner honom i. Dock är det första alstret inte längre i min ägo, då det fick följa med barnvagnen.... Hur som, så var det ett litet babytäcke, gjort av rutor, 10 x 10 cm, bestående av två tyger. Dels en naturvit ruta, dels ett sagolikt, gulligt tyg med små, ursöta teddybjörnar på. Det hela ramades in av en kant av enfärgat marinblått tyg som gick i ton i ton med nalle-tyget...


Men svärmor sydde ett täcke till vaggan och det finns kvar! Vaggan har för övrigt svärfar gjort och använts av alla kusinerna.....

  

Ni får ursäkta kvalitén... 1997 var före digitalkameror, så jag har fotat av albumet.... :))


  Visst är det ljuvligt gulligt??? :D Har sytt ett antal i samma modell och givit bort i present till nyfödda bebisar..... =))

 

Och runt dessa fina lapptäcken har jag bäddat med lakan kantade av diverse spetsband.....


 

Jag själv fick otroligt fina presenter när mina barn föddes, av min vännina Agneta.....


 

Med motiv från Elsa Beskow.....


 

Så otroligt fina!


 

Dessa två lakan är i storlek till spjälsäng, men självklart fick jag även till barnvagnen....


 

Och med en pappa som är jägare, var ju motivet givet för att han oxå skulle känna sig delaktig! :D Ser ni jägaren???


  


Detta täcke hade Matilda i spjälsängen......


 

Det är bara fantasin som sätter stopp för mönster och färger!


Jag krönte sedan min lapptäcks-period med att sy ett täcke till dubbelsängen....


 

På något sätt tror jag att här blev jag liiiite botad.... :D Eller så var det så att tiden helt enkelt inte längre fanns, med två små juveler i huset.... ;-)


Ett tips för er som blir sugna på att sy, köp en skärbräda på Panduro! Det underlättar oerhört mycket, för då får man EXAKTA rutor och slutresultatet blir så mycket bättre!


Men ett babytäcke, det är ett lite lagom projekt..... Bara att frossa i färg, mönster och tyger! Och framför allt, spetsar! :D


Ha en härlig dag!

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

mail


Skapa flashcards