Alla inlägg under oktober 2011

Av carin johansson - 31 oktober 2011 06:29

Så var det då dax att bege sig till kursen med förväntansfull dotter och ja, vad säger man, stissig hund? Vi klev in i en sal med bord och stolar och först skulle det vara lite information om hur kursen var upplagd.... 5 ekipage var det som skulle delta. När det gick upp för Selma att hon skulle sitta i ett rum med 4 kompisar utan att få leka tafatt eller någon annan rolig lek, jaa då satte hon i gång att yla..... Måttligt pinsamt, medans instruktören vänligt hävdade att det  gjorde ingenting alls att hon ylade....


Men så var det då dax att sätta igång.... Vi blev tilldelade att börja träna med tunnel..... Jag kände väl innombords att, hrm, undra just hur detta skall gå...... Selma är ju inte världens tuffaste och för att springa genom en lång läbbig tygtunnel som dessutom rullar lite, så krävs det ganska mycket mod..... Till saken hör ju oxå att Selma är ju inte världens gottegris, så hon hoppar lika gärna över en gotta som att ta den..... Så där satt vi i ena änden av tunneln och kastade in godis för att övertyga Selma om att det visst var jättekul att springa in där... Till slut fick vi henne att gå in till halva tunneln för att sedan vända.....


Sedan var det dax för slalompinnar.... Att man kunde traska runt dom, okej, men riktigt vad det skulle gå ut på insåg inte riktigt Selma..... Så bli inte förvånade om ni hittar hela trädgården i Finabo uppstängslad med pinnar, det är bara slalomträning som pågår....


Hopp har hon ju tjuvtränat hemma, så det var ingen större utmaning.... Förutom att en hund som lyssnade (eller inte) till namnet Vera var framme och snodde Selmas godis som låg i skålen på andra sidan hindret, hela tiden......


Sedan var det fika som avslutning.... Och när det gick upp för Selma att det roliga var över utan att ha fått jaga runt lokalen med sina kursdeltagre en enda gång, ja då började hon yla igen......


Men det var en beaglen som somnade ganska gott i går kväll!


 


Ha en bra start på veckan!

Av carin johansson - 30 oktober 2011 09:24

.... nästan har blivit möjligt.... Ja, undrens tid verkar inte var riktigt förbi, ännu.... Ni som har hängt med på bloggen ett tag har ju med jämna mellanrum kunnat läsa om Beaglens framfart.... Men någonting har skett.... Det verkar som om hon har skärpt sig, lite.... Vi har den sista tiden faktist vågat att släppa odjuret löst i trädgården.... Utan koppel.... Och det har gått hyfsat bra......


I går fick vi en stund över så jag och barnen utrustade oss med varsin kratta och med Selma i sällskap intog vi trädgården, för att ge oss på lite lövhögar.....


 


Som ni ser, Selma utan koppel, rusande runt i trädgården, så lycklig att det nästan inte gick att fånga henne med kameran....


 


Och att ta sig an lövhögar, det kan man ju göra på olika sätt... Vissa krattar ihop dom, andra hoppar i dom....


 


Men rätt som det är när hon tittar upp, får hon se att det finns ju fler i familjen som vill vara med....


 


Doris, som för säkerhetskull har placerat sig i häcken.....


 


Vid det här laget vibrerar hela beageln.....


 


Och DÄR tog leklusten över......


 


Och vips satt Doris i lönnen.....


För att höja upp ribban av utmaningar här i livet, så har Matilda anmält sig och Selma på en agilitykurs i eftermiddag.... Jag är rädd att jag kommer ha MYCKET att skriva om i morgon.... Om exakt HUR pinsam en beagle kan vara.......


Ha en härlig söndag!

Av carin johansson - 29 oktober 2011 07:58

Sitter och njuter vid frukostbordet av långfrukost och lördagsmorgon.... Härlig känsla! Samtidigt som jag laddar upp bilder på datorn..... Alltid lika spännande att se hur "resultatet" blir..... Och alltid lika spännande för mig och se om "någon" varit framme och lånat mammas kamera, så där lite i smyg...... Det brukar ju visa sig ganska fort, om man säger som så......


 


Och något som slagit mig när jag går igenom mitt bildarkiv, är att jag förekommer i princip inte överhuvudtaget, så bilden ovan är ett litet undantag.... Taget av dottern.... MED moderns tillstånd... ;-)


Ha en härlig lördag!

Av carin johansson - 28 oktober 2011 06:23

Veckans bästa dag! Jag tror att hos de allra flesta är just fredagen lite speciell... Arbetsveckan är slut... Få sjunka ner tillsammans i tv-soffan och bara vara..... Med hela helgen framför sig.... Och man skulle gått i skolan för då hade man haft ett HELT LOV famför sig! :D Skämt och sido, skönt för barnen med en liten paus bland prov och läxläsning. Och Matilda har ett ridläger att se fram mot nästa vecka hos Milåsa Islandshästar, så jag är rädd att hennes vecka kommer att gå fort!


  Och jag.... Jag har tänkt att försöka komma till punkt i projekt skafferi......


Ha en härlig helg mina vänner!

Av carin johansson - 27 oktober 2011 06:27

... så börjar man inse att året drar sig mot jul.... Mindre än två månader kvar och överallt i tidningar börjar reklamen dyka upp. Jul på Liseberg, julbord, blommor.... You name it.... Och tillhör man skaran som INTE gillar jul, då har man ju förstås några jobbiga månader framför sig.... Men är man som jag, som GILLAR julen, då börjar man så smått tänka och planera....


I förrgår kom ett stooort paket med posten från Panduro. Så nu börjar vi så smått att gnugga händerna, jag och Matilda.... Hi hi.... Så får vi se vad vi kan få ihop i år..... Men två Tilda-nissar står i varje fall på planeringen! och lite julkort så klart.....



Den här lilla jul-musen blev resultatet av förra årets pyssel....


   

Likaså en radda med hjärtan.....


Ha en härlig torsdag!

Av carin johansson - 26 oktober 2011 06:27

... oss för vinter... I dag kommer vår käre hovslagere hit (IGEN, herregud har det redan gått 8 veckor sedan han var här??? ) I dag skall det alltså på skor med broddhål så att våra kära pållar slipper leka Bambi på hal is, om nu vintern helt plötsligt får för sig att komma. Med dom två sista vintrarna i färsk minne så vet jag EXAKT hur hala grusvägar blir när kölden slår till och så lite regn på toppen.... Hrm....


 


Någon annan som varit flitig besökare den sista tiden, är en älg, som envisas med att hälsa på nere i hästhagen..... Kan i och för sig förstå tanken hos älgen, att han/hon känner sig liiiite tryggare bland hästarna så här års.... Och det får ju vissa konsekvenser så som trasiga staket och stissiga hästar... Som tur är har vi inte behövt jaga runt på bygden efter pållarna utan dom har snällt stannat kvar där det är tänkt att dom skall vara... Men lite lätt stissiga är dom allt.... Blåser upp sig, rusar upp för att göra sig JÄTTESTORA och då i synnerhet lilla Ronja som har tagit till sin uppgift att vaka över dom andra..... Måste kännas jättetryggt för dom andra pållarna att ha Västsveriges tuffaste Shettis i flocken! :D


Ha en härlig onsdag!

Av carin johansson - 25 oktober 2011 06:17

När det kommer till ämnet bil, så tillhör jag den kategorin som gärna sitter bakom ratten själv.... Känns bäst så på något sätt... Kanske hänger i hop med mitt kontollbehov? Vad vet jag.... Så när jag sitter i sätet jämte, så händer det att det med jämna mellanrum kommer en liten upplysning till maken om diverse ting.... Om han händelsevis skulle ha missat detta.... Och framför allt att han skall lugna ner sig och inte hetsa upp sig i trafiken....


Förra helgen var jag och barnen i Borås och när vi var på väg hem, dvs när mamman var totalt slutkörd efter att ha försett sina barn med vinterkläder, närmar vi oss utfarten ur Borås.... Det är klart och tydligt skyltat att skall man köra Rv 41 är det filen till HÖGER  som gäller, och filen till vänster är avsedd för att svänga VÄNSTER mot Hedvigsborg.... Men jag har vid ett flertal tillfällen sett medtrafikanter som har en lite annorlunda körtaktik... Man slänger sig i körfältet till vänster ifull sula, ända fram till rondellen och väl i rondellen kastar man sig in framför höger körfält och kommer på så vis förbi HELA kön..... Och denna magiska lördag inträffar EXAKT samma sak och den här gången är det jag som får tvärnita för att inte klippa idioten rätt i sidan... Sekunderna efter får mina barn höra hur deras mor besitter ett vokabulär dom inte trodde var möjligt att komma ur hennes mun och sedan storögt se hur modern hänger sig på tutan och samtidigt pekar finger åt sin kära medtrafikant.....


När jag väl har haft ett sådant här utbrott, har jag en tendens till att väldigt fort förtränga att det verkligen skett och låtsas som inget hänt, då jag ständigt manar på mina barn att man måste kontrollera sig och inte bete sig hur som helst...... Då jag inbillar mig att jag är ett bra föredömme för mina barn......


Men i söndags kväll efter hemfärden från Norge, skulle barnen återge för sin far, hur det lät i Tingstadstunneln när en personbil slängde sig in framför lastbilen som låg precis framför oss.... Och kom väl  lite osökt att tänka på moderns utspel i trafiken en vecka tidigare.....


Jag sjönk sakta längre och längre ner på stolen, i takt med att jag kunde se hur maken hånflinade åt mig..... Sansad? Jo ja tackar jag.....


Ja ja.... så´n är jag! Även solen har fläckar......



 

Av carin johansson - 24 oktober 2011 06:29

.... från skafferiet, bjuder jag på i dag.... Nu återstår en sista strykning.... Hörhoppningsvis i kväll?


 


Vita ljuvliga väggar.... Och sedan återstår bara det roliga.... Att flytta in igen!


Nuvarande lösning är väl så där.... Håll i er nu, men detta bjuder jag på idag....


 


Man tager vad man haver, sa Kajsa Varg... Så just nu fungerar vårt matsalsbord som skafferi.... He he....


Helgen har vi tillbringat i grannlandet.... Jag och barnen.... Med mysgit umgänge med vår "norska" del av familjen... Och som den nörd jag har blivit, så lyckades jag fånga soluppgången även i Rotnes....


 


En vy över dalgången i morgondimma....


 


Ha en bra start på veckan!

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

mail


Ovido - Quiz & Flashcards