Alla inlägg under oktober 2011

Av carin johansson - 13 oktober 2011 06:30

.... fick vi njuta av klarblå himmel igen.... Den här hösten har varit grå, grå, grå.... Dvs få bra fotodagar, men i går kunde vi njuta igen  av sol och blå himmel.... Dessvärre börjar ju dagarna bli ganska korta, så skall man hinna med några foton får man SKYNDA sig när man landar efter jobbet.....


 

Men jag kastade mig ut och fångade de sista solstrålarna innan solen gled ner för dagen......


 

Något som slog mig när vi åkte till Falun var, att jag tycker att det har varit dåligt med de där RIKTIGA höstfärgerna i år.... Längs vår bilresa mötte vi ett riktigt färgsprakande höstlandskap, men här hemma hade inte naturen riktigt förvandlats på samma sätt.... 


Men i dag skall jag njuta av ytterliggare en solig dag!

Av carin johansson - 12 oktober 2011 06:26

I går kväll var jag på en fotokurs.... Snacka om korvstoppning i 3 timmar! Men otroligt givande! Nu skall jag bara försöka omvandla allt i praktiken också.... Och komma i håg allt.... Hur man leker med bländare, slutartider, iso-tal och vitbalans....


 

Men för egen del, måste jag säga att det var ganska smart att ha bekantat sig med sin kamera ett tag, innan man gick lite mer på djupet, så att säga....


Jag har inga alster att visa upp i dag men jag hoppas det kommer! Så nu väntar jag på strålande fotoväder.....Och jag har väldigt mycket kvar att lära, men detta var i varje fall en början.....


Ha en strålande onsdag!

Av carin johansson - 11 oktober 2011 06:26

Tänkte att jag skulle dela med mig av receptet på mormor Birgits syltkakor. Om det är någon som är sugen? Kan säga som så, dom är farligt goda! Har man tagit en är det väldigt lätt att det åker med en till av bara farten....


 

Syltkakor


Gräddas i 12-15 minuter i 175 grader


4½ dl vetemjöl

1 dl socker

200 g smör

rivet skal från 1 citron


Fyllning:

Rödvinbärsgelé


Glasyr:

1 dl florsocker

½ - 1 msk vatten


Arbeta ihop alla ingrediensena till en smidig deg. Rulla ut degen till 2 st 2 cm tjocka rullar och lägg dem på en plåt. Platta till rullarna helt lätt och gör en fördjupning längs mitten. Fyll med gelé. Grädda. Skär sneda bitar medan kakan är varm. Låt kakorna kallna på plåten. Glasera sedan syltranden.


Som sagt, viss varning är på sin plats.... Svårt att bara äta en.... Och kakorna skall bakas med SMÖR, det är det som är hela hemligheten!


Baka och njut!

Av carin johansson - 10 oktober 2011 06:33

Sagt och gjort.... En del av gårdagen ägnades åt mitt kära skafferi, som nu skall förvandlas från en total katastrof till ett ljuvligt, ljust underbart skafferi som man ser i alla heminredningstidningar. Den sista tiden har jag haft en känsla av att allt från gamla kartonger som skall till återvinningen till nästan urdruckna flaskor med starkare drycker i stort sett har flutit runt där inne i ett oorganiserat kaos.... Och hur sjutton kan det alltid, så fort, bli helt fullt med kartonger??? Är det någon mer som dras med problemet? Berget växer på nolltid!


 

Men till att börja med så skall här målas.... Ett vitt härligt skafferi.


 

Och så skall hyllplanen fixas.... Inte nöjd med lösningen vi har nu.......


 

Och sedan skall jag FÖRSÖKA organisera allt innehåll.... Så det blir ett ljust ljuvligt skafferi, precis som man ser i alla tidningaar.... He he.....


Ha en bra start på veckan!

Av carin johansson - 9 oktober 2011 08:00

En helt oplanerad söndag, att fylla med vad man vill..... Bullbak? Ridtur? Pyssel? Nej, nu vet jag! Jag skall börja med skafferirenoveringen! Japp, så får det bli....


 

Årets först nattfrost mötte oss när vi tittade ut i morse.... Blir det likadant i morgon, får jägarna klä sig varmt, när det är dax för årets älgjakt....


Gårdagen ägnades åt Hästmässa och den stora atraktionen var ju så klart Tobbe Larsson och hans följeslagare Nicke. Fantastiskt duktiga! Alltid lika roliga att titta på.


Men på kvällen i går var det dax att fira mor och far, som firar inte mindre än 40-årig bröllopsdag! Wow... 40 år..... Det är mycket! Vilket får mig osökt att tänka på att det är någon som snart passerar ett magiskt streck.... Oj oj oj......


Ha en härlig söndag!

Av carin johansson - 6 oktober 2011 21:15

.... som i kväll tex.... Sitter och förhör sonen inför morgondagens tyskaprov... Så ringer telefon.... -Aaa... Mmmm.... Just det....


-Mamma.... Jag skall sälja kakor i morgon.... Hembakta.... För ungefär 200 kr....


Så det blir för mamman OCH sonen att ställa sig att slänga i hop kakor som i försäljningsvärde kan inbringa ett värde för, typ 200 spänn...


 


Kan ju säga som så här.... Att telefonförsäljarna som ringer hit och försöker lura på mig dyra tv-abonemang, har ingen lätt uppgift..... För jag kommer liksom aldrig till tv-soffan! :D


Av carin johansson - 5 oktober 2011 08:51

Att livet består av en berg- och dalbana som stundals går upp och stundals går ner, det vet vi alla som har hunnit en bit på vägen... Vi prövas alla, om än på olika sätt, periodvis....


Min kanske största prövning i livet hit intills, var när jag blev sjuk för sex år sedan... Men jag hade turen att jag lever NU, då det finns möjlighet att ställa diagnos, vilket det inte gjorde för tjugo år sedan och att jag lever i Sverige där jag har möjligheten att få vård och medicin.


I dagsläget tänker jag överhuvudtaget inte längre på min sjukdom, mer än att jag måste komma i håg mina mediciner samt ta mig till Vårdcentralen var 8:e vecka för provtagning...


 


Men i går fick jag en fråga: -Tycker du inte att det är HEMSKT att du måste ta mediciner? Och ärligt, nej, det gör jag inte.... Jag är tvärt emot väldigt GLAD att det finns mediciner... Tack vare dessa små piller så har jag ju fått en andra chans... En bonus som inte hade varit möjlig utan dessa små piller.... Fantastiskt....


Så jag tror att jag har en lite ödmjukare syn på livet.... Och känner en stor tacksamhet... För jag vet att inget är att ta för givet..... Varje dag är en gåva.

Av carin johansson - 4 oktober 2011 06:21

I Finabo har vi två katter.... Doris och Ville. Ville är en ung man med bestämda åsikter om hur dagarna skall tillbringas... Äta, sova, vakta  gårdsplanen och möjligtvis jaga en liten mus....Ungefär i den ordningen.... Har han tur kan han ibland lura av syrran en liten mus, då hon har en helt annan agenda på sin dagordning.... Jaga, jaga, äta och sedan sova.....


 

Han agerar oxå vaktpost, då han gärna intar dörrmattan och noggrant studerar vem som försöker inta Finabo... Omöjligt att göra det utan att genomgå Villes närgångna kontroll...


Annars när han vill vara lite mer diskret intar han buskarna och ligger där under och lurar ända tills man är riktigt nära inpå, DÅ rusar han fram för att se om hans skräckinjagande person möjligtvis kan skrämma någon lite... I varje fall hoppa till.....


 

Som sagt, han har i varje fall tagit det till sin uppgift att hålla koll på gårdsplanen så inte vilket löst folk som helst passerar....


I går kväll skulle Matilda ta sig en tur på Ronja.... Uppenbarligen ingick Ronja i skaran löst folk, som Ville inte tycker skall husera hur som helst på vår gårdsplan..... Vi ser i ögonvrån hur katten kryper i hop för att sedan komma studsande på sidan mot Ronja.... Med ryggen krökt för att inge respekt.... Ronja? Hon bara fnös.... - Jösses......

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

mail


Ovido - Quiz & Flashcards